Algemene voorwaarden

In dit document staan onze algemene voorwaarden beschreven.

 

1. Definities.
1.1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
– 1.1.1. Bruma Sociale Zekerheid: Bruma Sociale Zekerheid B.V.
– 1.1.2. Opdrachtnemer: Bruma Sociale Zekerheid, als rechtspersoon en leverancier van diensten
en producten.
– 1.1.3. Opdrachtgever: de klant, de (rechts)persoon jegens wie de opdrachtnemer zich verbindt
diensten en/of producten te leveren.
– 1.1.4. Dienst: de door opdrachtnemer in uit hoofde van een overeenkomst en alles wat daarmee
samenhangt in de ruimste zin van het woord te verrichten dienstverlening.
– 1.1.5. Product: de door opdrachtnemer uit hoofde van een overeenkomst en alles wat daarmee
samenhangt in de ruimste zin van het woord te leveren goederen.
– 1.1.7. Overeenkomst: de schriftelijke overeenkomst, offerte of servicebevestiging waarbij de
opdrachtnemer en opdrachtgever zich verbinden diensten en/of producten te leveren
respectievelijk af te nemen.
– 1.1.8. Schriftelijk: onder schriftelijk wordt ook elektronisch als in de zin van e-mail verstaan.
1.2. De begrippen in deze algemene voorwaarden hebben de betekenis die daaraan is gegeven in
deze algemene voorwaarden.
1.3. Woorden in deze voorwaarden die een geslacht aanduiden omvatten alle geslachten en
genders. Enkelvoud en meervoud kunnen afhankelijk van de context ook uitwisselbaar zijn.
1.4. Iedere zinsnede die wordt geïntroduceerd door de termen als “inclusief”, “waaronder”, “in
het bijzonder” of een soortgelijke uitdrukking moet als illustratief worden opgevat en mag de
betekenis van de woorden na deze termen niet beperken.

2. Toepasselijkheid.
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte,
servicebevestiging en overeenkomst die Bruma Sociale Zekerheid uitbrengt en/of sluit voor het
leveren van diensten en/of producten. Hieronder wordt ook begrepen iedere vervolgopdracht
of gewijzigde of aanvullende opdracht, alsmede alle rechtsbetrekkingen als gevolg daarvan of in
verband daarmee. Tussen Opdrachtnemer en een Opdrachtgever.
2.2. Indien en voor zover Bruma Sociale Zekerheid diensten en/op producten van derden
middellijk levert zullen voor wat betreft die diensten en/of producten van derden de voorwaarden van die derden van toepassing zijn, mits door Bruma Sociale Zekerheid schriftelijk
aan de opdrachtgever is meegedeeld dat het om diensten en/of producten van derden gaat of
indien dat anderszins kenbaar is aan opdrachtgever. Dit tenzij de van deze algemene
voorwaarden afwijkende bepalingen afbreuk doen aan de rechten van Bruma Sociale Zekerheid
zoals vastgelegd in deze algemenen voorwaarden.

Als diensten van derden worden ingezet, volgt hiervoor altijd een schriftelijke en/of
elektronische bevestiging en worden de voorwaarden van de derde ter beschikking gesteld. De
opdrachtgever kan schriftelijk akkoord gaan met de voorwaarden van de derde.
Indien en
voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen opdrachtgever en
Bruma Sociale Zekerheid om welke reden dan ook niet van toepassing zijn, worden geacht te
zijn, of buiten toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden.
2.3. Algemene voorwaarden van een opdrachtgever gelden niet, tenzij opdrachtnemer deze
uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.
2.4. Als bepalingen van deze algemene voorwaarden in strijd zijn met de overeenkomst of met
de algemene voorwaarden van een opdrachtgever, die schriftelijk door opdrachtnemer zijn
aanvaard, geldt het volgende:
• De overeenkomst heeft voorrang de algemene voorwaarden van een opdrachtgever;
• De overeenkomst wordt gecheckt tegen de algemene voorwaarden van Bruma Sociale
Zekerheid zodat de punten waarop strijdigheid bestaat verholpen kunnen worden. Het is ter
beoordeling van Bruma Sociale Zekerheid om te kijken of de algemene voorwaarden, dan wel de
overeenkomst prevaleert.
• Wanneer er bij het aangaan van de overeenkomst uitdrukkelijk en schriftelijk wordt
afgesproken om af te wijken van de algemene voorwaarden van Bruma Sociale Zekerheid,
prevaleert de overeenkomst over de algemene voorwaarden. Echter alleen voor dat specifiek
afgesproken deel, alle overige voorwaarden waar geen afspraken over zijn gemaakt prevaleren
nog altijd over de overeenkomst.
2.5. Bruma Sociale Zekerheid is bevoegd eenzijdig wijzigingen in deze algemene voorwaarden
aan te brengen. In geval opdrachtnemer gebruik maakt van deze bevoegdheid, zal zij de
opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk en/of elektronisch mededeling doen. De
wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreding.
2.6. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden kunnen alleen uitdrukkelijk en schriftelijk
worden overeengekomen en gelden alleen voor de overeenkomst waarbij deze afwijkingen zijn
gemaakt. In geval van een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden wordt
afgeweken, blijven de overige bepalingen onverkort van toepassing. Alleen in uitzonderlijke en
zeer specifieke gevallen zullen hier afspraken over gemaakt worden.
2.7. Als een bepaling van de overeenkomst of deze algemene voorwaarden (gedeeltelijk) niet
geldig of nietig zijn of worden vernietigd, blijven de andere bepalingen wel geldig. Partijen
vervangen de ongeldige bepaling door een nieuwe bepaling, die zoveel mogelijk overeenkomst
met de inhoud en de bedoeling van de ongeldige, nietige of vernietigde bepaling.
2.8. Voor zover deze algemene voorwaarden stellen of de wet stelt dat een (rechts)handeling
‘schriftelijk’ dient te geschieden, wordt daaronder tevens de elektronische weg in de zin van een
e-mail begrepen.
2.9. De opdrachtgever die instemt met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden,
stemt eveneens in met toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op latere
overeenkomsten, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

3. Aanbiedingen en totstandkoming.
3.1. Een overeenkomst komt pas tot stand zodra (i) beide partijen die overeenkomst hebben
getekend, of (ii) opdrachtnemer de overeenkomst schriftelijk heeft bevestigd of (iii)
opdrachtgever een aanbod van opdrachtnemer heeft aanvaard en opdrachtnemer kenbaar
aanvangt met de uitvoering van de betreffende overeenkomst.
3.2. Alle aanbiedingen die Bruma Sociale Zekerheid namens zichzelf doet en/of namens een
andere opdrachtnemer zijn vrijblijvend en kunnen door opdrachtnemer twee worden
ingetrokken totdat een overeenkomst tot stand is gekomen.
3.3. Opdrachtnemer is pas gebonden aan eventuele toezeggingen, wijzigingen van en/of
aanvullingen op een bestaande overeenkomst, nadat en voor zover die schriftelijk en
ondubbelzinnig door opdrachtgever en opdrachtnemer zijn bevestigd.
3.4. De prijzen in aanbiedingen en overeenkomsten richting rechtspersonen dan wel bedrijven
zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van
de overeenkomst te maken kosten, waaronder locatiekosten, cateringkosten, kosten van derden
en verzend- en administratiekosten, tenzij schriftelijk anders is aangegeven.
3.5. De prijzen in aanbiedingen en overeenkomsten richting natuurlijke personen zijn inclusief
BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de
overeenkomst te maken kosten, waaronder locatiekosten, cateringskosten en kosten van derden
en van verzend- en administratiekosten tenzij schriftelijk anders is aangegeven.
3.6. Onverminderd artikel 3.1, geldt dat aanbiedingen een geldigheidsduur hebben van 1
kalendermaand na aanbiedingsdatum, tenzij schriftelijk anders is aangegeven. Aanbiedingen die
in december worden gedaan hebben de geldigheidsduur tot en met 31 december van datzelfde
kalenderjaar.

4. Uitvoering van de Overeenkomst.
4.1. Opdrachtnemer zal zich inspannen de diensten en/of producten conform de in de
overeenkomst afgesproken eisen te leveren en met inachtneming van hetgeen in de navolgende
leden van dit artikel is bepaald.
4.2. Onder het uitvoeren van de overeenkomst wordt tevens verstaan het op geautomatiseerde
wijze uitvoering geven aan de overeenkomst.
4.3. Bruma Sociale Zekerheid voert de overeenkomst alleen uit voor de opdrachtgever.
Behoudens partijen anders schriftelijk zijn overeengekomen, gelden de aanspraken op grond
van de overeenkomst uitsluitend ten aanzien van opdrachtgever en dus niet ten aanzien van de
aan opdrachtgever gelieerde ondernemingen.
Tenzij dat door opdrachtnemer uitdrukkelijk en schriftelijk is aanvaard, mogen andere aan
opdrachtgever gelieerde ondernemingen anders dan de opdrachtgever zelf niet op het resultaat,
beschikbaarheid en/of inzet van Bruma sociale Zekerheid rekenen. Anderen (waaronder zowel
natuurlijke als rechtspersonen te verstaan) dan de opdrachtgever kunnen uitdrukkelijk geen
rechten ontlenen aan de overeenkomst die opdrachtgever met Bruma Sociale Zekerheid met
opdrachtgever heeft.
4.4.1. Bruma Sociale Zekerheid voert de overeenkomst met zorg uit. Bruma Sociale Zekerheid
heeft voor het uitvoeren van de overeenkomst een inspanningsverbintenis en geen
resultaatsverplichting.
4.4.2. Indien de werkzaamheden er toe strekken een bepaald (financieel) eindresultaat te
bewerkstelligen, dan zal Bruma Sociale Zekerheid zich inspannen dit resultaat te
bewerkstelligen, maar niet garanderen dat dit beoogde eindresultaat werkelijk wordt bereikt.
4.5. Voor zover Bruma Sociale Zekerheid (rechts)handelingen verricht met betrekking tot een
dienst, product en/of overeenkomst van/met een andere opdrachtnemer, doet zij dat namens
die opdrachtnemer, tenzij schriftelijk anders door Bruma Sociale Zekerheid is aangegeven.
4.6. Wanneer Bruma Sociale Zekerheid algemene informatie aan de opdrachtgever geeft, is dat
slechts informatief bedoeld en geen advies van Bruma Sociale Zekerheid. Advies is een
gedefinieerde dienstverlening waarvoor altijd een overeenkomst getekend zal moeten worden
tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
4.7. Indien de door opdrachtnemer in het kader van een overeenkomst ingeschakelde
werknemers behoren tot een beroepsgroep, zijn op hun werkzaamheden tevens van toepassing
het/de voor die beroepsgroep geldende professioneel statuut, de geldende richtlijnen,
standaarden, codes en/of dergelijke regelgeving.
4.8. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan opdrachtnemer aangeeft dat
deze nodig zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze nodig
zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid, de volledigheid en betrouwbaarheid van alle van zijn
zijde aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en opdrachtnemer mag daarop
zonder nader onderzoek vertrouwen.
4.9. Om de diensten goed uit de kunnen voeren is het belangrijk dat de opdrachtgever
opdrachtnemer informeert over alle belangrijke zaken zoals veranderingen, gewijzigde wensen
of financiën en de situatie in de breedste zin van het woord voor zover relevant, ook ná het
sluiten van de overeenkomst.
4.10. Opdrachtgever staat ervoor in dat alle van zijn zijde aan opdrachtnemer verstrekte
gegevens kunnen worden gebruikt voor de in de overeenkomst beoogde doeleinden zonder dat
daarmee rechten van derden worden geschonden.
4.11. Voor zover opdrachtgever aan opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden,
hardware of software verstrekt of ter beschikking stelt, zullen deze vrij zijn van virussen,
malware en defecten.
4.12. Indien benodigde gegevens niet of niet tijdig of niet volgende de gemaakte afspraken aan
opdrachtnemer zijn verstrekt of incompleet, ontoegankelijk of onjuist zijn, heeft
Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of andere
maatregelen te nemen. De nadelige gevolgen komen voor risico en rekening van de
opdrachtgever.
De kosten die Bruma Sociale Zekerheid genoodzaakt is te maken ten gevolge van onjuiste,
ontoegankelijke of onvolledige informatie verstrekt door opdrachtgever komen voor rekening
van opdrachtgever.
4.13.1 Ingeval medewerkers van Bruma Sociale Zekerheid op locatie van opdrachtgever
werkzaamheden verrichten, draagt opdrachtgever er zorg voor dat de werkruimte en faciliteiten
zullen voldoen aan alle geldende (wettelijke) eisen en voorschriften betreffende
arbeidsomstandigheden.
14.13.2 De opdrachtgever vrijwaart Bruma Sociale Zekerheid, en daarmee de werknemers van
Bruma Sociale Zekerheid, voor aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de
overeenkomst schade lijden. Tevens vrijwaart de opdrachtgever Bruma Sociale Zekerheid en
haar medewerkers van schade ten gevolge van het handelen of nalaten van opdrachtgever of van
onveilige situaties in diens organisatie.
14.13.3. Opdrachtgever zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels en
wijzigingen daarop tijdig aan de in te zetten medewerkers van Bruma Sociale Zekerheid kenbaar
maken.
4.13.4 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst waarbij een medewerker van Bruma
Sociale Zekerheid op locatie van de opdrachtgever werkt gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is opdrachtgever verantwoordelijk voor de
juiste keuze en de tijdige en adequate beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten die
onder direct gebruik en beheer van Bruma Sociale Zekerheid staan.
Bruma Sociale Zekerheid is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens
transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten in de breedste zin van
het woord.
14.14 Bruma Sociale Zekerheid kan toegewezen toegangs- of identificatiecodes voor toegang tot
(vertrouwelijke) documenten eenzijdig wijzigen. Opdrachtgever behandelt de toegangscodes
vertrouwelijk en met zorg en maakt deze slechts aan geautoriseerde personeelsleden kenbaar.
Bruma Sociale Zekerheid is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten die het gevolg zijn van
misbruik van toegangs- of identificatiecodes aan de zijde van de opdrachtgever.
4.15. Bruma Sociale Zekerheid heeft het recht geleverde producten en/of diensten tijdelijk
buiten gebruik te stellen ten behoeve van onderhoudswerkzaamheden, in de breedste zin van
het woord.
4.16. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan
opdrachtnemer de uitvoering van een fase opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten
van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4.17. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden en/of leveranties een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn
tenzij dat expliciet schriftelijk is afgesproken.

5. Inschakeling medewerkers & derden.
5.1. Indien bij de uitvoering van een overeenkomst derden worden ingeschakeld door
opdrachtnemer, zoals (i) voor de levering van bijkomende of ondersteunende producten of
diensten of (ii) op verzoek van opdrachtgever, zoals medewerkers van opdrachtgever of
externen, is opdrachtnemer voor die derden en hun eventuele tekortkomingen op generlei wijze
verantwoordelijk of aansprakelijk.
5.2. Een overeenkomst heeft nimmer ten doel dan wel als gevolg dat tussen de opdrachtgever en
een door opdrachtnemer ingeschakelde medewerker een dienstverband ontstaat.
5.3. De verplichting tot de uitvoering van de overeenkomst rust uitsluitend op opdrachtnemer,
ongeacht of de overeenkomst met het oog op specifieke personen is aangegaan. Iedere
persoonlijke aansprakelijkheid van bij de overeenkomst betrokken medewerkers, directieleden
of andere ingeschakelde natuurlijke personen is uitgesloten, behoudens in het geval van bedrog,
opzet en/of roekeloosheid.
5.4. Opdrachtgever verplicht zich om gedurende de duur van de overeenkomst, inclusief
eventuele verlenging(en) alsmede gedurende een periode van één jaar na het einde van de
overeenkomst geen directe of indirecte arbeids- of dienstverleningsrelatie te onderhouden met
medewerkers van opdrachtnemer dan na voorafgaande schriftelijke toestemming van
opdrachtnemer en na betaling van een nader overeen te komen vergoeding.
Bij overtreding van dit artikel is opdrachtgever aan opdrachtnemer een direct opeisbare boete
verschuldigd van EUR 5.000 (vijfduizend euro) per medewerker en EUR 5.000 (vijfduizend
euro) per dag dat de overtreding voortduurt.

6. Wijziging van de Overeenkomst.
6.1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst de opdrachtgever verzoekt de te
verrichten werkzaamheden te wijzigen en/of aan te vullen, of indien blijkt dat een wijziging of
aanvulling voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is, zullen partijen tijdig in overleg
treden om de overeenkomst dienovereenkomstig aan te passen. In beginsel geldt dat
overeengekomen leveringstermijnen automatisch worden verlengd met een periode die
opdrachtnemer redelijkerwijs nodig heeft om aan de gewijzigde/aangevulde overeenkomst
uitvoering te kunnen geven.
6.2. Indien sprake is van een wijziging van wet- en/of regelgeving waarin de overeenkomst niet
voorziet, is opdrachtnemer gerechtigd eenzijdig de overeenkomst op de relevante onderdelen
aan te passen, teneinde deze in overeenstemming met de gewijzigde wet- en/of regelgeving te
brengen voor zover dit voor de uitvoering van de overeenkomst door opdrachtnemer
noodzakelijk wordt geacht.
6.3. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld en het tijdstip van voltooiing van de
uitvoering daardoor wordt beïnvloed zal opdrachtnemer de opdrachtgever hiervan op de hoogte
stellen.
6.4. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld en als deze wijziging of aanvulling
financiële- of kwantitatieve consequenties zal hebben, zal opdrachtnemer de opdrachtgever op
de hoogte stellen.
6.5. Wijzigingen of aanvullingen zoals bedoeld in de vorige leden worden zo spoedig mogelijk
door opdrachtnemer aan opdrachtgever, en vice versa medegedeeld.
6.6. De kosten voor aanvullingen en wijzigingen van de overeenkomst zoals benoemd in de
vorige leden komen voor rekening van de opdrachtgever.

7. Duur, opzegging en annulering.
7.1. Indien een overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd en niet door volbrenging
eindigt, kan zij door beide partijen te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van een
opzegtermijn van drie maanden, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
7.2. Indien een overeenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd of door volbrenging eindigt, kan
zij niet voortijdig door opdrachtgever worden opgezegd, tenzij opdrachtnemer daar schriftelijk
in toestemt.
Opdrachtnemer kan een overeenkomst die is aangegaan voor bepaalde tijd of door volbrenging
eindigt, te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden,
tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
7.3. Gedeeltelijke of volledige annulering, uitstel of reductie van diensten en/of producten door
opdrachtgever is slechts mogelijk voor als de opdrachtnemer schriftelijk akkoord is.
7.4. Een toegestane gedeeltelijke of volledige annulering, uitstel en/of reductie doen niet af aan
de oorspronkelijke betalingsverplichting, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
7.5. Indien een overeenkomst na het verstrijken van een overeengekomen bepaalde tijd door
partijen stilzwijgend wordt voortgezet, wordt de overeenkomst geacht te zijn verlengd voor
dezelfde duur en onder dezelfde voorwaarden, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
7.6. Indien opdrachtgever een overeenkomst voortijdig tussentijds opzegt terwijl dit niet is
overeengekomen en opdrachtnemer deze opzegging schriftelijk aanvaardt, is opdrachtgever aan
opdrachtnemer de volledige vergoeding verschuldigd, minus eventuele externe kosten die door
de voortijdige beëindiging van de overeenkomst door opdrachtnemer worden bespaard.
7.7. Opdrachtnemer mag de overeenkomst op elk moment zonder opzegtermijn beëindigen
indien er sprake is van:
• faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever;
• ingrijpen door overheid of toezichthouders bij de opdrachtgever;
• beëindiging van de onderneming van de opdrachtgever;
• fraude door de opdrachtgever, verzekerden van de opdrachtgever, begunstigden van de
opdrachtgever of andere betrokkenen bij de opdrachtgever;
• veroordeling van de opdrachtgever of haar leidinggevende(n) voor criminele activiteiten;
• een mogelijke reputatieschade voor Bruma Sociale Zekerheid of haar aandeelhouder;
• opname van de opdrachtgever of haar leidinggevende(n) op een nationale of internationale
sanctielijst;
• bedreigingen of onacceptabele bejegening jegens Bruma Sociale Zekerheid en haar
medewerkers door de opdrachtgever, verzekerden van de opdrachtgever, begunstigden van de
opdrachtgever of andere betrokkenen bij de opdrachtgever;
• andere gewichtige redenen, die een directe opzegging rechtvaardigen.

8. Tarieven.

8.1. Opdrachtgever is voor de te leveren diensten en/of producten opdrachtnemer een bedrag
verschuldigd. Dit bedrag is gebaseerd op een overeengekomen uurloon en/of een vast bedrag.
Voor zover geen uurloon of vast bedrag is overeengekomen, zullen diensten en producten tegen
de fungerende standaardtarieven van opdrachtnemer ten tijde van levering van die diensten
en/of producten in rekening gebracht worden.
8.2. Voor zover diensten en/of producten tegen uurloon in rekening worden gebracht, doet
opdrachtnemer dat op basis van de werkelijk gewerkte en gespecificeerde uren. De door
opdrachtnemer opgegeven uren worden geacht juist te zijn, behoudens tegenbewijs van
opdrachtgever.
8.3. Naast het verschuldigde tarief zal opdrachtgever tevens de door opdrachtnemer gemaakte
extra kosten vergoeden voor zover die kosten niet expliciet zijn inbegrepen in een tussen
partijen overeengekomen vast bedrag maar redelijkerwijs wel onderdeel uitmaken van de
levering.
8.4. Het uurtarief wordt per kwartier gefactureerd, wat wil zeggen dat er kosten in rekening
worden gebracht vanaf een kwartier werk, op basis van een uurtarief. Losse minuten worden tot
7,5 minuten afgerond naar beneden, en vanaf 7,5 minuten afgerond naar boven.
8.5.1. Opdrachtnemer mag, na schriftelijke aankondiging aan opdrachtgever, haar tarieven
aanpassen. De aanpassingen van tarieven gelden voor nieuw aangemelde dossiers, nieuwe
contracten en andere nieuwe verzoeken om producten of diensten. In lopende contracten kan
een indexatie van de tarieven jaarlijks plaatsvinden, op aankondiging van opdrachtnemer.
8.5.2. In het geval opdrachtgever bezwaar heeft tegen een door opdrachtnemer aangekondigde
tariefverhoging, zal Opdrachtgever dat binnen veertien werkdagen na ontvangst van bedoelde
aankondiging schriftelijk aan opdrachtnemer laten weten. Opdrachtnemer zal opdrachtgever
dan binnen twee kalenderweken bevestigen of zij de tariefverhoging intrekt of handhaaft.
8.5.3. Opdrachtgever mag bij een indexatie in het nadeel van de opdrachtgever en verkorte
opzegtermijn conform de geldende wet- en regelgeving aanhouden.
8.6. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de tarieven telkens met ingang van 1
januari overeenkomstig de consumentenprijsindex voor alle huishoudens aan te passen.
Daarnaast heeft opdrachtnemer te allen tijde het recht aantoonbare prijsstijgingen van derden
en andere toeleveranciers van opdrachtnemer aan opdrachtgever door te berekenen.
8.7. Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst of het resultaat van
de diensten en is verschuldigd naar mate door opdrachtnemer werkzaamheden ten behoeve van
opdrachtgever zijn verricht dan wel volgens in de overeenkomst afgesproken termijnen dan wel
in deze algemene voorwaarden.
8.8. In afwijking van het voorgaande lid kunnen in de overeenkomst afspraken worden gemaakt
over een resultaatafhankelijke vergoeding op onderdelen van de diensten.
8.9. Opdrachtgever kan zich nimmer beroepen op compensatie of enige korting ten aanzien van
door haar aan Bruma Sociale Zekerheid verschuldigde bedragen, tenzij nadrukkelijk schriftelijk
anders is overeengekomen.
8.10. Te allen tijde kan opdrachtnemer een voorschot vragen voor het honorarium en de niet in
het honorarium begrepen kosten, welk voorschot zo spoedig mogelijk in rekening wordt
gebracht aan opdrachtgever.

9. Vergoeding van kosten door een aansprakelijke partij
9.1. Als een aansprakelijke partij verplicht is of op verzoek van Bruma Sociale Zekerheid bereid
is de gemaakte kosten voor de behandeling van een juridische zaak te vergoeden dan komt de
vergoeding van deze kosten volledig ten gunste van Bruma Sociale Zekerheid.
9.2. Als de aansprakelijke partij niet meewerkt aan het betalingsverzoek van Bruma sociale
Zekerheid, werkt de opdrachtgever mee aan het verhalen van al deze kosten op de
aansprakelijke partij. Dit kan in sommige gevallen cessie van de vordering op de aansprakelijke
partij naar Bruma Sociale Zekerheid betekenen.
9.3. Opdrachtgever geeft Bruma Sociale Zekerheid middels akkoord met deze algemene
voorwaarden toestemming om de kosten voor de behandeling van een juridische zaak
rechtstreeks op een derde partij te verhalen. Betaalt de aansprakelijke partij per abuis aan de
opdrachtgever, dan is de opdrachtgever gehouden om de betaling alsnog aan Bruma Sociale
Zekerheid te voldoen. Ook na afloop van de overeenkomst tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer blijft deze bepaling van kracht.

10. Betaling.
10.1. Opdrachtgever zal de door opdrachtnemer gefactureerde diensten en/of producten voldoen
binnen 30 dagen na factuurdatum.
10.2. De termijn gaat lopen vanaf de factuurdatum, en een factuur wordt geacht betaald te zijn
als het bedrag op het rekeningnummer van Bruma Sociale Zekerheid is bijgeschreven.
10.3. Opdrachtgever zal eventuele bezwaren tegen een door opdrachtnemer gefactureerd bedrag
binnen de betalingstermijn schriftelijk aan opdrachtnemer kenbaar maken. Doet de
opdrachtgever dit niet, of niet onderbouwd, dan wordt de factuur geacht juist te zijn.
10.4. Een eventueel bezwaar tegen een deel van een door opdrachtnemer gefactureerd bedrag
ontslaat Oopdrachtgever niet van zijn plicht om het niet betwiste deel van de factuur tijdig te
voldoen.
10.5. In geval van een voortijdige beëindiging van een overeenkomst of in het geval
opdrachtgever haar onderneming staakt, faillissement aanvraagt, failliet wordt verklaard of
surseance van betaling wordt verleend en (andere) gevallen zoals vermeld in artikel 7 en
onderliggende leden zijn de vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar.
10.6. Als de opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, mag opdrachtnemer
meteen de wettelijke (handels)rente over het openstaande bedrag in rekening brengen. Als de
opdrachtgever niet betaalt na schriftelijke aanmaning met een redelijke termijn, kan
opdrachtnemer de vordering uit handen geven aan een incassobureau of deurwaarder. Alle
bijkomende kosten door te laten betaling zijn voor risico en rekening van de opdrachtgever.
10.7. Opdrachtnemer mag haar dienstverlening opschorten als de opdrachtgever de
betaalafspraken niet nakomt of als opdrachtnemer terecht twijfelt over de kredietwaardigheid
van de opdrachtgever. Bij onvoldoende kredietwaardigheid mag opdrachtnemer zekerheid, zoals
een bankgarantie, van de opdrachtgever verlangen. Opdrachtgever is bij voormelde vordering
tot zekerheid niet gerechtigd tot opschorting van de opdracht en/of de overeenkomst.
10.8. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de
werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk
aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag, ongeacht de tenaamstelling van de factuur.

11. Eigendomsvoorbehoud.
11.1. Alle door opdrachtnemer uit hoofde van een overeenkomst geleverde zaken, daaronder
eventueel mede begrepen software, (elektronische) bestanden, formats en enige andere zaak die
door Bruma Sociale Zekerheid bedacht of gemaakt zijn, blijven eigendom van opdrachtnemer
totdat de opdrachtgever alle betalingsverplichtingen uit hoofde van die overeenkomst, inclusief
eventuele verschuldigde kosten en schadevergoedingen volledig heeft voldaan met in
achtneming van artikel 17.
11.2. Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken, met
inachtneming van artikel 17, te exploiteren, te vervreemden, te verpanden of op enige andere
wijze te bezwaren.

12. Gebreken aan diensten en/of producten
12.1. Indien opdrachtgever meent dat (enig deel van) een geleverde dienst en/of product niet
voldoet aan de overeenkomst, dient hij het betreffende gebrek schriftelijk te melden bij
opdrachtnemer binnen (i) tien dagen na levering van het betreffende deel van de dienst en/of
product, dan wel – indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek niet binnen voornoemde
termijn had kunnen ontdekken – binnen (ii) tien dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of
redelijkerwijs had moeten ontdekken. Opdrachtgever kan zich niet meer op een gebrek
beroepen indien hij dat gebrek niet conform deze bepaling en uiterlijk binnen 12 maanden nadat
het product en/of dienst is geleverd heeft gemeld. Voornoemde termijnen zijn fatale termijnen.
12.2. Voor zover de betreffende klacht valt onder een klachtenreglement van opdrachtnemer,
worden de klachten door opdrachtnemer (verder) conform dat reglement afgehandeld.
12.3. Indien opdrachtgever terecht en tijdig klaagt over een gebrek in een dienst en/of product,
zal opdrachtnemer het gebrek herstellen door te zorgen dat de dienst en/of product alsnog
voldoet aan de overeenkomst of de daarvoor verschuldigde deel van het tarief crediteren. Indien
correctie van het gebrek inmiddels voor opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden en
opdrachtgever dit schriftelijk aan opdrachtnemer kenbaar heeft gemaakt, zal opdrachtnemer het
daarmee corresponderende deel van het tarief crediteren.
12.4. Een geconstateerd of verondersteld gebrek schort de betalingsverplichting van
opdrachtgever niet op.

13. Aansprakelijkheid.
13.1 Bruma Sociale Zekerheid is tegenover de opdrachtgever slechts aansprakelijk voor directe
schade die deze zelf lijdt als rechtstreeks gevolg van verwijtbare en toerekenbare
tekortkomingen van Bruma Sociale Zekerheid of van personen in haar dienst die bij de
vervulling van de opdracht zijn begaan, indien en voor zover deze tekortkomingen onder
normale omstandigheden bij normale vakkennis en met inachtneming van normale
oplettendheid en wijze van vakuitoefening vermeden hadden kunnen worden, één en ander
behoudens de hierna omschreven nadere beperkingen.
13.2. Bruma Sociale Zekerheid heeft een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Iedere
aansprakelijkheid van Bruma Sociale Zekerheid is beperkt tot het bedrag dat in het betreffende
geval door de verzekeraar wordt uitbetaald.
13.3. In geen geval zal de totale aansprakelijkheid van Opdrachtnemer onder de Overeenkomst
meer bedragen dan EUR 250.000,– (tweehonderdvijftig duizend euro).
13.4. Iedere aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor indirecte schade zoals bijvoorbeeld maar
niet uitsluitend gederfde omzet, gederfde winst, gemiste besparingen, gevolgschade, schade door
vertragingen, schade als gevolg van claims van of betalingen aan derden, loonsancties en/of
loonschade, schade als gevolg van premieverhoging van publieke en/of private verzekeringen
etc. is uitgesloten.
13.5. Bruma Sociale Zekerheid is in de volgende gevallen ook niet aansprakelijk voor schade:
• Bij fouten in door Bruma Sociale Zekerheid gebruikte software of andere
computerprogramma’s, tenzij deze schade weer door Bruma Sociale Zekerheid succesvol
verhaald kan worden op een leverancier van software of programma’s. 
• Bij verzuim of
tekortkomingen van leveranciers van Bruma Sociale Zekerheid, tenzij deze schade weer door
Bruma Sociale Zekerheid succesvol verhaald kan worden op de betreffende leverancier.
• Bij verzuim of tekortkomingen van derden of hulppersonen die zijn ingezet door Bruma
Sociale Zekerheid ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst met de opdrachtgever,
tenzij Bruma Sociale Zekerheid die schade weer succesvol kan verhalen op de betreffende
derden.
• Voor misverstanden en onjuist overgekomen informatie van mondelinge- of telefonische aard
en schriftelijke of elektronische zowel van opdrachtgever als van opdrachtnemer.
Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle kosten, schaden en andere denkbare posten die het
gevolg zijn van misinformatie en miscommunicatie.
13.6. De in dit artikel genoemde
beperkingen komen te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of
bewuste roekeloosheid van de tot de bedrijfsleiding van opdrachtnemer behorende personen.
13.7. Iedere aanspraak van opdrachtgever jegens opdrachtnemer vervalt indien opdrachtgever
deze aansprakelijkheid niet schriftelijk en gemotiveerd heeft ingediend bij opdrachtnemer
binnen zes kalendermaanden nadat zij de feiten waarop de aansprakelijkheid is gebaseerd,
constateerde of redelijkerwijs had kunnen constateren.

14. Vrijwaringen.
14.1. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen eventuele claims en daarmee gemoeide
schade en kosten van haar werknemers, hulppersonen en andere partijen aan haar zijde in
verband met de uitvoering van de overeenkomst. Dit is alleen anders als het schade betreft die
wordt gecompenseerd door een verzekeraar van opdrachtnemer.
14.2. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen eventuele claims (en daarmee gemoeide
schade en/of kosten) van derden met betrekking tot door opdrachtgever verstrekte materialen
en/of gegevens die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt.
14.3. Opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever tegen eventuele claims van derden op grond dat
een door opdrachtnemer geleverde dienst en/of product inbreuk maakt op de intellectuele
eigendomsrechten van die derde. In het geval deze claim terecht is, zal opdrachtnemer (i) de
dienst en/of product aanpassen zodat deze geen inbreuk meer maakt en nog voldoet aan de
overeenkomst, of (ii) op eigen kosten een licentie verwerven waarmee de opdrachtgever de
dienst en/of het product kan blijven gebruiken op de wijze zoals voorzien in de overeenkomst,
of (iii) indien het voorgaande naar mening van opdrachtnemer niet tegen redelijke kosten valt
te realiseren, de voor de betreffende dienst en/of product betaalde vergoeding crediteren,
waarna opdrachtgever het verdere gebruik van die dienst en/of dat product zal staken. Voor
schade en kosten zal de vrijwaringsverplichting onderworpen zijn aan de beperkingen van
artikel 13.
14.4. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen en stelt opdrachtnemer schadeloos voor alle
aanspraken van derden welke direct of indirect, middellijk of onmiddellijk met de uitvoering
van de overeenkomst samenhangen en alle daarmee verband houdende financiële gevolgen.

15. Overmacht.
15.1. Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit hoofde van de
overeenkomst indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onverminderd artikel
6:75 van het burgerlijk wetboek zal in het kader van deze algemene voorwaarden als overmacht
gelden elke omstandigheid die de nakoming van de verbintenis (tijdelijk) verhindert en
waarover opdrachtnemer redelijkerwijs geen controle heeft, waaronder in ieder geval maar niet
uitsluitend begrepen ziekte, storingen in het computernetwerk en andere stagnatie in de
normale gang van zaken in zijn onderneming. Mocht zo’n situatie zich voordoen worden die
verplichtingen opgeschort tot op het moment dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de
overeengekomen wijze na te komen, zonder dat opdrachtnemer in verzuim raakt ten aanzien
van de nakoming van die verplichtingen en zonder dat Bruma Sociale Zekerheid tot enige
schadevergoeding kan worden gehouden.
Onder overmacht wordt tevens begrepen hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie is
bepaald, alsmede iedere omstandigheid waarmee opdrachtnemer ten tijde van het aangaan van
de overeenkomst geen rekening kon of behoefde te houden en ten gevolge waarvan de normale
uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs niet door de opdrachtgever kan worden
verlangd, zoals bij de in de verzekeringsbranche geldende MAVO criteria.
Onder overmacht wordt verder bijvoorbeeld verstaan overmacht van (toe)leveranciers van
opdrachtnemer, het niet naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die
door opdrachtgever aan opdrachtnemer zijn voorgeschreven evenals gebrekkigheid van zaken,
materialen, programmatuur van derden waarvan het gebruik door opdrachtgever aan
opdrachtnemer is voorgeschreven.
15.2. Een tekortkoming door opdrachtnemer ten gevolge van overmacht geeft geen recht op
schadevergoeding of ontbinding.
15.3. Gedurende de periode van overmacht, worden de daardoor getroffen verplichtingen van
opdrachtnemer opgeschort tot op het moment dat Bruma Sociale Zekerheid en/of
opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen. Indien de
uitvoering van een overeenkomst door overmacht aan de zijde van opdrachtnemer langer dan
drie maanden wordt vertraagd, is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst met
onmiddellijke ingang op te zeggen zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere
partij.
15.4. Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels
gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen,
en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen.

16. Geheimhouding en bescherming persoonsgegevens.
16.1. De partij die in het kader van een overeenkomst vertrouwelijke informatie over de andere
partij verkrijgt, zal deze geheimhouden en slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze
informatie is verstrekt. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is
medegedeeld of als dit redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de informatie of de aard van de
communicatie. Deze verplichting geldt zowel gedurende de looptijd van de overeenkomst als na
beëindiging daarvan.
16.2. Een partij is gerechtigd om vertrouwelijke informatie te delen met werknemers, adviseurs
en hulppersonen en (werknemers, adviseurs en hulpersonen van) gelieerde ondernemingen als
dat noodzakelijk is voor het doel waarvoor de informatie is verstrekt. Lees hier meer over in het
privacybeleid en de privacystatement.
16.3. Voor zover bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken personen zijn onderworpen
aan een medisch beroepsgeheim of andere professionele geheimhoudingsverplichtingen, gelden
die in aanvulling op de contractuele geheimhoudingsverplichtingen, met dien verstande dat
wettelijke geheimhoudingsverplichtingen prevaleren boven contractuele verplichtingen.
16.4. Bruma Sociale Zekerheid kan (persoons)gegevens van of verstrekt door de opdrachtgever
voor het uitvoeren van de overeenkomst.
16.5. Opdrachtgever verleent opdrachtnemer toestemming bij de communicatie gebruik te
maken van alle op dat moment gebruikelijke communicatiemiddelen, in het bijzonder ook het
internet.
16.6. De geheimhouding geldt niet voor informatie die publiekelijk bekend geworden is zonder
dat een geheimhoudingsplicht is geschonden, of indien informatie bij de ontvanger van die
informatie reeds bekend was ten tijde van ontvangst van die informatie krachtens de
overeenkomst zonder dat een geheimhoudingsplicht is geschonden, of als die informatie door
een derde is verstrekt, zonder dat die derde daarmee een geheimhoudingsplicht heeft
overtreden. 
Deze geheimhouding geldt ook niet voor zover wettelijke- of beroepsregels, of
een bindende uitspraak van de rechter, of een ander overheidsorgaan, opdrachtnemer een
informatieplicht opleggen. 



16.7. Voor wat betreft de omgang met persoonsgegevens verwijzen wij naar onze privacy
statement en naar ons privacybeleid.

17. Intellectueel eigendom.
17.1. Tenzij anders is overeengekomen, komen alle uit een overeenkomst voortkomende rechten
van intellectueel eigendom toe aan opdrachtnemer. Indien een dergelijk recht slechts verkregen
kan worden door een depot of registratie, dan is daartoe uitsluitend opdrachtnemer bevoegd.
17.2. Alle door opdrachtnemer verstrekte stukken, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend
rapporten, adviezen, overeenkomsten, ontwerpen, tools, tekeningen, software enz., zijn
uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door opdrachtgever voor het beoogde doel en
mogen niet door opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer worden
verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht.
17.3. Bruma Sociale Zekerheid is te allen tijde gerechtigd haar naam op of bij een door hem
gecreëerd werk te vermelden of te verwijderen en is het de opdrachtgever niet toegestaan
zonder voorafgaande toestemming het werk zonder vermelding van de naam van
opdrachtnemer openbaar te maken en/of te verveelvoudigen.
17.4. Met inachtneming van de belangen van opdrachtgever heeft opdrachtnemer de vrijheid
om hetgeen dat door opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst tot stand is gebracht te
gebruiken voor publicatie- of promotiedoeleinden.

18. Toepasselijk recht en geschillen.
18.1. Op elke overeenkomst en door deze algemene voorwaarden bestreken rechtsverhouding is
Nederlands recht van toepassing.
18.2. In het geval van geschillen in verband met een overeenkomst en of deze algemene
voorwaarden die partijen niet in goed overleg hebben kunnen oplossen, is de rechter in of het
dichtste bij de vestigingsplaats van opdrachtnemer bij uitsluiting bevoegd van die geschillen
kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft opdrachtnemer het recht
het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
18.3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 van dit artikel zijn opdrachtnemer en opdrachtgever
bevoegd schriftelijk overeen te komen om geschillen aan enige ander rechtsprekend college,
zoals een arbitragecommissie voor te leggen.

19. Vervallen rechten.
19.1. Alle vorderingen en andere rechten van de opdrachtgever op Bruma Sociale Zekerheid die
te maken hebben met door Bruma Sociale Zekerheid uitgevoerde diensten en/of producten en
die niet al zijn vervallen op grond van andere artikelen in deze algemene voorwaarden,
vervallen na drie jaar gemeten vanaf het moment dat de opdrachtgever deze rechten kende of
behoorde te kennen.

Download hier onze
Algemene voorwaarden

Scroll naar boven